Lesson 1, Topic 1
In Progress

2.1 Materialen

28 juni 2024

Hoe kies je het beste garen voor een vrouwen trui?

Deze trui wordt gemaakt met #2 sport gewicht garen. Knit Pick heeft mij een doos van het gloednieuwe High Desert Sport gewicht wol opgestuurd voor dit ontwerp en ik vind het super lekker zacht garen! Het is echt de beste kwaliteit wol die ik tot nu toe geprobeerd heb.

High Desert is een 100% Verenigde Staten Shaniko Wol. Het is een duurzame merino wol, die wordt geschoren van de American West onder de “Responsible Wool Standard Certification”, en de wol wordt dan verwerkt in Noord en Zuid Carolina.

Ik denk dat ik nog nooit zo’n puur, niet-superwash wollen garen heb gebruikt die zoooo zacht is als deze. De draad is erg goed gesponnen, met een mooie draai, zonder te splijten en het garen is lekker springerig als je erin knijpt. Het is totaal niet kriebelig, dus als je normaal niet van wol houdt, kun je dit garen prima een kans geven!

Als je garen uitkiest voor dit patroon, zorg er dan voor dat het label #2 sport gewicht aan geeft. (Je wilt ook dat het lekker zacht en comfortabel is om op de huid te dagen). Koop dan genoeg bollen, zodat je niet te kort komt.

Als je liever een ander garen gebruikt, zou je bijvoorbeeld voor Wool of the Andes Sport or Brava Sport kunnen gaan.

girl in purple sweater with braid holds a skein of purple Knit Picks High Desert Wool Yarn

Hoe kies ik een Maat?

Het Intertwine patroon heeft instructies voor 9 maten: vrouwenmaat X-Small tot 5X. Om te kiezen welke maat je wilt, moet je meten rondom het volste gedeelte van de borst. Daarna kijk je bij de instructies onder “Maten” in het patroon, zodat je weet welke maat je moet maken om de draagster te passen.

Let op: de lengte van het patroon zal anders vallen op personen van verschillende lengtes. Om te kijken hoe lang de trui zal worden, meet je de achterkant lengte op de draagster.

Maten:

  • Maten volgen de standaardmaten voor vrouwen
  • Deze maat heeft een klassieke pasvorm met ongeveer 5 cm positieve ruimte. Meet de borst van degene die het gaat dragen en kies de maat die het dichtbij die maat uit komt.
  • Instructies en hoeveelheden voor de maat X-Small worden gegeven buiten de haakjes en in de haakjes worden Small, Medium, Large, X-Large, 2X, 3X, 4X en 5X op de volgende manier gegeven: X-Small (Small, Medium, Large, X-Large, 2X, 3X, 4X, 5X). Als er maar één getal staat, is dat van toepassing op alle maten.

Past bij de volgende borstomvang:

76 (86.5, 96.5, 106.5, 117, 127, 137, 147.5, 157.5) cm

Uiteindelijke omvang van de trui:

81 (91, 101.5, 112, 122, 132, 142, 152, 162.5) cm

Lengte van de achterkant:

59 (59, 59, 63, 63, 63, 63, 63, 63) cm

Let op: de trui valt bij ieder individu tot een andere hoogte. Kijk hoe lang de trui wordt door te meten op degene die het gaat dragen.

Wat heb je nodig?

  • #2 Sport gewicht garen (in het voorbeeld KnitPicks High Desert Sport in de kleur Lupine, 100% USA Grown Shaniko Wol, 100g of 272m per bol): 6 (6, 7, 8, 8, 9, 9, 10, 10) bollen.
  • 4.5mm Haaknaald (of maat nodig om spanning te bereiken die in het proeflapje beschreven wordt)
  • Schaar
  • Meetlint
  • Stopnaald
  • Steekmarkeerders die dit kunnen of een veiligheidsspeld.